torsdag 3 november 2011

Mässnack

Det är i mässen de flesta problem ska lösas...
Man dricker sitt "kaffe efter maten", förr drack man det ur mjölkglaset, och snacket kommer i gång. Allt mellan himmel och jord ska dryftas under de få minuter man sitter där vid borden och fikar.
Motorman Gillis hade planerat att be om en fridag i nästa hamn och han övade sig i att ansöka om denna ledighet hos chiefen. "Hoppas att jag får hela dagen fritt eller åtminstone halv fridag", säger han rakt ut i luften där han sitter. "Har ju inte haft en ledig dag se´n jag kom ombord så det borde ju inte vara svårt att få en nu. Men tänk om jag inte får en hel dag kanske jag får en halv i alla fall! Chiefen brukar ju vara rekordelig och inte neka oss något! Men tänk om det inte går...Jag ska tala om för honom vad jag tycker om honom i så fall. Jag som inte varit ledig...Vilken taskig chief om han inte ger med sig! Fy fa-aan en så´n skit, stryk skulle han ha". Ingen i mässen hade sagt ett ord sedan Gillis börjat sin harang, men nu sa båsen att "det går nog bra ska du se". "Nä jävlar", sa Gillis, "jag får nog inte fritt, det är ett jävla sätt av den jävla chiefen...jag ska tame´fan mönstra av på en gång så fort vi kommer fram till Savona!"...
Det är väl att suggerera sig själv. Han mönstrade inte av, han fick sin fridag i Italienska Savona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar