lördag 12 november 2011

Arbetet ombord är mångfaldigt

Som sjöman blir man något av en mångsysslare, d.v.s. uppgifterna är varierande. Ibland ska kanske en cementkista läggas över ett läckage, olika snickeriarbeten är behövliga många gånger, presenningar lappas eller sys nya. Splejsar i olika slag om vajrar eller trossar brister. Man bör kunna sköta en kran eller en winsch, för att inte tala om att skrapa rost och måla, både inom- som utomhus. Inte får man vara höjdrädd heller, på fartyg med master gäller det att klättra upp i toppen och byta lampan i topplanternan, som ett exempel. Well, en sjöman får löra sig lite av varje, det finns inga andra hantverkare att ty sig till.
Maskinfolket är ofta mer kunniga i verkstadsarbeten än folk iland, där dom oftast bara är specialister på ett område, medan sjömännen måste kunna tusenfalt mera eftersom det ofta händer att något pajar på däck eller i maskin och var hittar du verksta´n, jo i maskin, fartygets hjärta.
Hur många gånger har jag inte varit med om att motormän och maskinister har tvingats göra en kannhalning i stormande väder med åtföljande rullningar. Tur att man är däcksare...
På bilden sitter undertecknad och kör kran i m/s Convallaria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar