söndag 6 november 2011

Finns det spöken på havet?

Att fiska lax var tungt arbete, men spöken, finns dom?
Vi hade fiskat i tio dygn öster om Gotland och var på väg till Mariehamn på Åland. Tio dygn med blåst och snö var tröttande, men vi skulle ju komma iland och få vila. 
Lastrummet var fullt av frusen lax, vinden från nord och sjöarna slog över den tio meter långa fiskebåten.
Jag satt till rors i nattmörkret, halvslö av trötthet, vågstänket lystes upp toppljuset beroende på sjöarna.
Plötsligt såg jag en naken man komma upp på fördäck med en våg och han ställde sig bakom masten...Jag gnuggade ögonen och väntade mig att få se mannen komma fram och visa sig, men ingen kom. "Måste ha drömt", tänkte jag och fortsatte med min rorsvakt.
Då hände det! En svart hand lade sig över kompassen och skymde den totalt...!? Jag var en hårsmån från att rusa ner i skansen och gömma mig, så rädd blev jag...
Snacka om att inte tro på spöken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar