tisdag 27 december 2011

Vera Cruz i Mexico...

Vera Cruz var en populär lossningsplats för oss ombord. På fritiden gick man gärna iland och besökte barerna kring det s.k. "Blåsiga hörnet" under de karakteristiska pelarvalven. Små söta barn gick omkring och sålde hemmagjorda cigariller till billiga priser.
Det var skönt att koppla av under tak i solvärmen med en kall öl eller varför inte en tequila fizz eller nåt...


Jag hade varit iland med min tjej som också jobbade i Baltic Wasa och lärt känna stan som det så fint heter, men då Anne gick och lade sig tidigt, drog jag iväg tillbaka till barerna för en öl till eller två...
Nu hade mörkret lagt sig och livet i barerna tog fart. Jag hamnade på ett ställe där det vid ett långbord satt minst tio sköna kvinnor som skrattade och hade roligt... Så klart satte jag mig bland dem och beställde tequila åt alla de vackra damerna. Den manlige kyparen viskade varnande att det var inga vanliga tjejer, "they are not girls" sa han.
Men jag som var lite dragen viftade bort det eller uppfattade väl inte vad han menade, utan satt där glad i hågen. En av skönheterna gav mig en rullad cigarett som var snörpt i ändarna, men den stoppade jag i bröstfickan utan att tända den.
- Till slut förstod jag vad kyparen menade med sin varning - det var ju killar som satt där... De var så till den milda grad lik kvinnor, med riktiga bröst och allt, så det gick inte att se skillnaden för en berusad sjöman på vift.
Nåväl, jag lullade ombord igen till min egen tjej och tillsammans rökte vi den hemgjorda ciggen utan att veta vad det var...Men dagen därpå fick vi svar...det var kokain i den och det var kanske inte så bra...eller hur man ska se på det. Andra kocken i grannhytten hade inte fått sova på flera timmar och min älskade gick omkring hjulbent som en gammal cowboy...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar