fredag 2 december 2011

Kackerlackor stora som möss...

Det var oundvikligt att jättestora kackerlackor följde med vid lastning av de stora teakstockarna i Västafrikanska Takoradi, Ghana och i Gabon.  
Dom fanns överallt, på däck, i mässar och kröp även in i hytter i bostadsavdelningar. Det var så fullt av dom ibland att det krasade under fötterna på oss var man än gick. 
Honorna bara lade sig på sida och sprutade ur sig en hög med vita ägg som också skulle bli kackerlackor...
- Första gången jag såg en sådan "best" satt jag på toaletten när det  plötsligt dök fram ett platt huvud mellan dörren och durken... Det som förskräckte mej var att jag trodde att en orm var på väg in... Tur att man satt där man satt, annars hade jag väl gjort på mej...
Sedan såg jag ju att det "bara" var en kackerlacka av en helt annan dimension än dom i den kalla norden...                      


En större teakstock väger ca 20 - 25 ton. Gabonteaken förbjöds senare p.g.a. uthuggning.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar