onsdag 14 december 2011

Cigarettsmuggling i England

Att inneha mera än 59 cigaretter utanför sigillet var straffbart i England. Jag som storrökare var tvungen att smuggla, om jag inte köpte ciggen iland...
 - Vi hade fått en längre tids befraktning med olja, från Lands End till Shetlandsöarna. 
Goda råd var dyra, jag hade inte gömt rökverken och tullen kom ombord...I brådskan lade jag tio limpor under madrassen, hämtade en febertermometer och ställde fram två pralinaskar av märket Aladdin (köpta i slabben för kr 7:-/650 gram) lade mej i kojen och såg sjuk ut...
Snart kom det en kvinnlig tullare och förhörde sig om hur jag mådde. "Smaka på svensk choklad " sa jag och tjejen började peta i sig pralin efter pralin medan vi pratade om min febersjuka och allt möjligt annat. Trevlig brud måste jag säga, synd att jag var sjuk...
Hon önskade mej allt gott och gick ut ur hytten. Pralinerna var slut men jag hade mitt röka i behåll...
Vi gick så länge där i kustfart så till slut fick jag köpa dom hemska engelska cigaretterna i alla fall...    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar