fredag 30 december 2011

Så var det nyårsafton igen

JAG ÖNSKAR ER ALLA ETT RIKTIGT GIVANDE OCH GOTT NYTT ÅR 2012!!


För många år sedan hade vi lossat klart i Dublin på nyårsaftonen och skulle gå till Finland för lastning.
Julen hade varit en stormig upplevelse på Nordsjön som vi sent ska glömma och för det fick vi ligga kvar i Dublin till nyårsdagen bestämde kapten Stor-Klas på åländska s/s Kungsö. Villkoret för det var att vi gjorde båten sjöklar på nyårsaftonen...
Aldrig hade väl skärstockar och träluckor åkt på med sådan fart, pressenningarna lagts över och skalkats, bommarna fällts och surrats, som just den dagen. Vi var klara på cirka fyrtiofem minuter tror jag... 
 - Duschade och finklädda tog vi sedan emot de tjugo, trettio vackra damer som sjungande, med champagneflaskor i händerna, kom ombord över landgången för att fira in det nya året med oss... Dom kom från Cooks Bar, inte långt från hamnen.
  Det var en upplevelse som jag aldrig tidigare varit med om. En jättefin sådan må jag säga!
Efter tolvslaget stannade många flickor kvar ombord, medan de som inte "fått någon karl" gick iland till nästa båt tänker jag.... 
 - Den skepparen var en riktig hederskarl tyckte vi nog alla.  GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar