lördag 3 mars 2012

Tänk att segla med en hatande överstyrman...

Jag fick jobb i s/s Aldebaran av Helsingfors som matros någon gång på -60 talet. (såg ut som Titan på bilden) och där var en förste som av nån underlig orsak hatade mig!...
- Tror att det började med att jag hade blivit beordrad att splejsa hissvajrarna på förliga masthuset.
Där satt jag och gjorde mitt arbete med en cigarett i mungipan (rökte som en skorsten på den tiden...) när nämnda förste kom strosande på däck och tittade upp mot masthuset. Han såg naturligtvis bara mig sittande med cigaretten och trodde väl att jag inte gjorde något annat än rökte, för han skrek att jag skulle jobba och inte sitta där och maska hela dagen!...Det hjälpte inte med förklaringen: "jag splejsar vajer här uppe för fan".
Efter den dagen jagade han mig som en tok. 
En gång då vi hade kastat loss och var på väg akterut, fick styrman för sig att något skulle göras på backen (minns inte vad) och en matros vände om för att återvända dit fram och fullborda hans önskemål, så gastade han: " inte du, utan DEN DÄR" och pekade på mig... Kul va?
Efter fyra månader ombord lessnade jag och mönstrade jag av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar