söndag 18 mars 2012

Jag betalade bussen med en pundsedel i London...

Som ung sjöman åkte jag buss i London och betalade med en ettpundssedel! då jag inte kunde deras pengasystem så bra .
Fördelningen Shillings, Sterling, och pennies, trepence osv. var inte vad man kunde i hastigheten...
Konduktören var en sur en och gav mig 237 st enpenniesmynt tillbaka som växel!! Tänk er dessa stora kopparmynt vägde en hel del och det var svårt att inte tappa byxorna av tyngden... Mynten var i storlek med gamla svenska femöringar, men vägde säkert dubbelt så mycket! Oj oj oj...
 Nära Piccadilly Circus gick jag in på en pub och betalade med dessa mynt för en pint öl, resten la jag i Frälsningsarméns bössa som fanns på alla pubar, den blev full den med...
 Bilden är från 1960-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar