torsdag 8 mars 2012

Portugals hamnstäder...

Bilden av "Mangarella" i Leixoes är hämtad ur "Landgången"


Vi gick ofta till Portugal på våra resor till och från Västafrika med Transatlantics fartyg på -60 talet.
I Leixoes möttes vi av en midget-tjej på en bar, hon var inte mera än en knapp meter och så fin och vacker att jag inte kunde låta bli att lyfta upp henne på min axel. Kontrasten var ju stor, jag 1,92 cm och den lilla bruden var som en barbie-docka på min axel. Kanske någon annan känner igen den lilla så vackra tjejen. Hon var ingen "femmé fatale" bara en maskot för sjappet, tror hon var dotter i huset.
  Jag måste berätta om en kille, han var matros hos oss, som hade levt ett mycket utsvävande alkoholiserat liv tidigare. Han talade om att det enda han ägde fanns nerpackat i den lilla "sydkejsen", resväskan, han hade med sig till och från båtarna...
En dag då han stod på perrongen i Helsingborg för att resa till en ny båt, beslöt han att nu får det vara nog med supandet...Två år senare hade han köpt sig en lägenhet och inrett den med bara fina, dyra möbler, stereon och en stor TV. Han hade flera kostymer och pengar på banken. På bara två år!
  Men i Lissabon när vi gick in på Scandinavian Bar och han stod vid bardisken med en Coca Cola började han plötsligt darra som ett asplöv, svetten bröt fram i hans panna och på skakiga ben skyndade han sig ut på gatan.
Jag gick ut efter honom och han förklarade på min fråga hur han mådde, att det var första gången han besökte en krog på de två åren han varit nykter...Det blev en chock att stå där i baren och inte ha sprit i glaset...
Kontentan är att det kostar en förmögenhet att hamna i Baccus nät...
   Vi andra fortsatte till Texas Bar där det var full rulle somvanligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar