torsdag 12 april 2012

Fötter och papegoja, en dålig kombination?...

En ny tredje styrman mönstrade på och installerade sig i sin hytt midskepps i befälsutrymmet. 
På kvällen befann jag mig i befälskorridoren och blev inbjuden på en drink av den nye styrmannen, en ganska ung kille som gjorde sin fjärde resa som befäl efter skolan i Mariehamn.
 - "Kom in på en whiskey" sa han och jag klev in så klart, en hutt var ju inte något man tackade nej till på den tiden...
Men då jag klev in över tröskeln slog en så hemsk stank emot mej att jag ryggade tillbaka och gick ut i korridoren igen.
-"Vänta" sa styrman, "jag förstår dej, men kan inte hjälpa att det luktar, jag kommer ut med drickat".
Så förklarade han att han bytte strumpor sju gånger per dag, lika många fottvättar men inget hjälpte. Ingen läkare hade kunnat hjälpa honom heller sa han...
Medan vi drack whiskeyn ute på däck berättade han om sin olycka. I förra båten hade hans hustru lämnat honom efter ett besök ombord. Han hade då fått ärva en papegoja av den som han avlöste och den fågeln blev hans olycka...Den hade blivit lärd att säga "klä av dig älskling", vilket den gjorde var gång någon kom in i hytten...!
Och det var just det den gjorde då frugan glad i hågen kom för att träffa sin kära fotstinkande styrman. Hon trodde inte på förklaringen att det var förre styrman som lärt gojan detta till en början, men efter en massa brev både från sin man som från andra ombord, tog hon sitt förnuft tillfånga och förlät mannen...    


En mycket bra och trevlig styrman som hade sina besvär, men bekämpade dem så gott det gick. 
Jag hörde aldrig om han blev botad från sin fotsvett som var något av det värsta jag varit med om...


                             


                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar