söndag 1 april 2012

Birger Jarl 1972, ett vackert fartyg byggt 1952 till Olympiaden i Helsingfors

Visst var hon vacker, den gamla "damen". Till skillnad från de stora "galleriorna" som nu trafikerar mellan Sverige - Finland.


Efter min praktiktjänstgörning på Finnboda varv, för att få mitt maskinistbrev, fick jag jobb i Birger Jarl som matros. Det var en bra båt att jobba i och besättningen var toppen.
Kojerna var för korta för mig, men det fixade vi med att såga ut en lucka i fotändan så jag kunde sticka ut mina fötter och sträcka på kroppen vid behov.


En av skepparna kallades för "Kapten whisky sour", hans intagande av minst två flaskor whisky per dag var orsaken till detta namn...
 - Vi fick vara med om mycket under mina fyra månader ombord. En natt fick vi det stora nöjet att bura in en kriminalkommissarie från Stockholm, då han naken sprang och jagade sitt fruntimmer, likaså naken, längs korridorerna, hon skrikande på hjälp: "Han våldtar mej" hördes långa vägar. Vi hade inga vakter då, utan det var vi i manskapet som fick sköta den biten. -"Jag är kriminalkommissarie för fan" sa snubben då vi gav honom en filt att skyla sig med och sedan låste vi in honom i arresten. -"Desto bättre" var det någon som sa då.
Kommissariens dam låste vi om i deras hytt och hon trodde nog att det inte gick att öppna dörren, för hon kom inte ut förrän på morgonen då den snopne polisen återvände eskorterad av en matros...Det var ju kul för oss att prata om i mässen efteråt.


En annan gång var det en ledsen man som satt i första klassbaren och drack fyra rena stora glas wiskey, för att sedan gå akterut från baren, till flaggstången som var belägen på övre däck och där tog han av sig skorna, ställde dom prydligt bredvid sin medhavda portfölj och så hoppade han överbord...!
Detta hände strax efter Oxdjupet i Stockholms skärgård. 
Barmästarn larmade bryggan och vi fick ut motorlivbåten som inte gick att starta den gången.
Det blåste friskt och vi rodde och rodde, till slut dök hans huvud upp och vi grabbade tag i den fräsande och spottande desperata mannen och drog upp honom...
Han svor och skrek åt oss: "låt mej vara, jag vill bara dö"... Men vi drog honom ombord, han fick byta till torra kläder och vi fortsatte...
Det slutade inte alltid så lyckligt, oftare hittades inte de stackarna alls...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar